Caută în blog

Rolul muzicii în dezvoltarea copilului

Cred că nu se vorbește destul despre rolul muzicii în dezvoltarea copilului, așa că astăzi vă voi vorbi puțin despre acest subiect, pe care îl consider unul foarte important.

Dezvoltarea senzorială a bebelușului, începe încă din burtică.
Cred că toți părinții au trăit momentul minunat în care, vorbind cu copilul, acesta a răspuns printr-o mișcare. Există copii care, după naștere, reacționează la cântecul pe care mama îl cânta când era însărcinată.
Contrar așteptărilor, în perioada de viață intra-uterină, copilul are parte de multă gălăgie :).
În afara sunetelor pe care la aude din exterior (vocile părinților, sunetele din jur), el aude (din interior) și bătăile inimii mamei sale, zgomotele din intestine și sunetul fluxului sanguin. Acesta este motivul pentru care, mulți bebeluși adorm imediat cu "zgomot alb (white noise)" în fundal.

Adaug aici un fragment dintr-un documentar despre modul în care muzica influențează bebelușul în pântecele mamei. Mi s-a părut foarte interesant de urmărit și, desigur, de transmis mămicilor. ;)



După naștere, sunetul rămâne un factor important în dezvoltarea copilului. El recunoaște și reacționează imediat la vocea mamei (pentru că o cunoaște foarte bine deja), dar și la sunetele din mediul înconjurător, la muzică.

Simțul ritmic se dezvoltă și el, o dată cu vârsta și, bebelușul, apoi copilul va începe să danseze imediat ce aude muzică ritmată. Mulți copii se calmează și adorm cu muzică clasică/ de relaxare.

Unul dintre marile mele regrete este că atunci când eram mică nu am învățat niciun instrument muzical. Am încercat în adolescență să învăț chitară, dar nu am putut merge mai departe de câteva acorduri. Întotdeauna am simțit că am o lacună în domeniul muzicii, deși o iubesc foarte mult. Visam, în adolescență, să fiu star rock. :)
În facultate, la cursurile de canto, am aflat că auzul/simțul muzical se exersează și că afonia este o condiție fiziologică.
Vă rog, nu-i spuneți niciodată copilului că nu are ureche muzicală!
Nu numai că îl mințiți, dar îl și frustrați inutil (așa cum au făcut-o și cu mine adulții din jurul meu). Auzul se exersează și, dacă lăsați libertate copilului, veți fi uimit de rezultate.

Numeroase studii arată beneficiile învățării unui instrument muzical și ale cântatului.
Muzica stimulează dezvoltarea cerebrală (încă de foarte timpuriu, așa cum am arătat mai sus), îmbunătățește memoria, stima de sine, ajută copilul să devină mai răbdător și stimulează creativitatea.

sursa foto

Copiii mei au crescut cu foarte multă muzică, de toate genurile. Suntem o familie foarte pasionată de subiect, pasiune care s-a transmis și celor mici.
Au acces neîngrădit la orgă, deși nu au început, deocamdată, cursurile de pian.
Ne fascinează lejeritatea cu care abordează instrumentul, simțul muzical și ritmic pe care îl au.

Suntem mari amatori de teatru radiofonic și cantece pentru copii. Cântăm împreună, inventăm, improvizăm.
La drum, muzica e un aliat important, în special în călătoriile mai lungi.

Mi-aș dori ca muzica să fie mult mai prezentă în viața copiilor, în special la școală. Cred că este absolut necesar să se acorde mai multă importanță acestei discipline. Dacă ar fi după mine și dacă am trăi într-o lume ideală, aș introduce studiul unui instrument muzical în curicula obligatorie, de la clasa pregătitoare la clasa a XII-a.

M-aș bucura să aflu care este părerea voastră vis-a-vis de subiect. Cum vă ajută muzica? Ce instrumente studiază copiii voștri sau spre ce anume v-ați gândit să-i îndrumați?

2 comentarii:

  1. Mie mi se potriveste la fix articolul acesta! In luna aprilie am planificat ca activitatile cu Bogdan sa se concentreze pe muzica si dans, asa ca tocmai sunt in etapa de cautat idei. Sunt curioasa cat de mult ii va placea sa faca activitati muzicale. Cele de arts&crafts, de exemplu, nu l-au incantat prea mult, sunt curioasa cum va fi cu muzica. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. mă bucur că am nimerit pe subiect! Eu vreau să merg cu copiii la un atelier unde pot cunoaște mai multe instrumente muzicale. sau chiar să încercăm să facem noi unele :)

      Ștergere

Totalul afișărilor de pagină